Hilma-Susanne

Alla inlägg den 18 juli 2012

Av Hilma Susanne B - 18 juli 2012 23:50


Från våra två fyrbenta busfrön...Zoya ifrån frökens säng & Pär ifrån sin korg....Tänk om man kunde få en natts sömn lika skön, som det ser ut att vara då hundar & katter sover...kanske man skulle vara lika pigg som ens barn är då klockan är 05:00?....


/MammaSusan

Av Hilma Susanne B - 18 juli 2012 18:03


Nu så det blev uppehåll en bit in på eftermiddagen med både värme &   så nu står flädersaften på kylning i en si sådär 4 dagar.....  .....Hoppas på att det ska bli bra, det är premiär för min del med att göra just flädersaft.....

 

       

                 

 

Jag gjorde enligt följande recept:

 

30 st blomklasar (sköljda)

2 L kokande vatten

1,5 kg socker

1 påse (45g) vinsyra

3 st borstade & tunt skivade citroner

2 st kanelstänger

 

Blanda socker, vinsyra & kokande vattnet tills sockret är löst.

Häll över blommor, citroner & kanelen, täck med lock alt. folie.

Låt stå svalt i 3-5 dygn, jag tar 4 dygn.

Häll sedan saften genom en silduk & sedan i rengjorda flaskor & förvara i kyl eller frys.

 

/MammaSusan

 

Av Hilma Susanne B - 18 juli 2012 13:00


Börjar mer & mer tro att vi kommer få ett liknande klimat som i ex Kenya, med s.k regnperioder, det har ju knappt gjort något annat hittils den här sommaren eller vad det nu är vi har. Känns mer som en långdragen höst 14g visar termometern idag.....Detta regnandet gör inte så att jag längtar mindre tillbaka till Nairobi & värmen, inte till regnandet i sig förstås även om det iaf är varmt trots skyfall. Ska nog ge mig ut i regnet för att hämta fläder & ge mig i kast med att göra flädersaft innan vår fläder blommar färdigt för den här säsongen....kan ju visserligen göra på bären sedan också, men vill först testa att göra på blommorna....


Vad sysselsätter ni er med i detta regnande? Jobbar ni eller har ni fortfarande semester?


Jag börjar mitt nya jobb den 13/8 & maken börjar den 20/8 då han är hemma en vecka extra för inskolning av sonen på ny förskola.....


Vår fläder på baksidan....

 


/MammaSusan

Av Hilma Susanne B - 18 juli 2012 10:12

Andreas Weise är min brors dubbelgångare i yngre upplaga....har bara inte så bra bilder att jämföra med....men vad säger ni, i otroligt lika varandra eller hur!? Det känns lite konstigt att se Weise på tv.n emellanåt just för att han är en kopia av min bror....


/MammaSusan

Av Hilma Susanne B - 18 juli 2012 07:45


Strax dags för lite frukost i Boströmska villan sedan blir det till att gå ut så våra två busfrön får cykla av sig liiiite energi   .....

Jag inväntar ett litet paket också, jag beställde ett skinn etui/plånbok till min note i måndags & det blev skickat igår, har jag tur kanske jag kan få det med posten idag......fick mig en slant av svärmor & Leffe då jag fyllde år så jag använde lite utav dom pengarna till detta   .....Tror det kommer att bli perfekt, slipper släpa med mig en "stor" plånbok förutom noten, då har jag allt i ett   


Så här ser den ut:


 


/ MammaSusan



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Bönan

 

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<<
Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag följer:

Gästbok

HTML kod


Skapa flashcards