Hilma-Susanne

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2012

Hemgjord glutenfri pasta!

Av Hilma Susanne B - 27 augusti 2012 18:16


Dagen till ära dvs vår 7-åriga bröllopsdag gjorde jag mig i kast med att göra färsk pasta för första gången....& glutenfri dessutom....lätt som en plätt var det till & med trots att vi ännu inte har någon pastamaskin & resultatet blev godare än "vanlig" färsk pasta dessutom  , vilket vi alla fyra i familjen var rörande överens om! Till pastan serverades baconinlindad kycklingfilé en favorit vi inte har ätit på ett tag nu =)...

 

         

 

 

Glutenfri pasta:

 

Ingredienser:

5-7 dl mix finax orange pkt
4 st ägg

1 krm salt

1 tsk fiberhusk

2 msk olja

 

Gör så här:

Knäck äggen i en matberedare, häll i oljan, saltet & fiberhusken blanda runt ordentligt.

Häll i mjölet tills degen blir fast & börjar släppa från bunken, ha inte i för

mycket mjöl då blir degen torr. Känn efter om du är osäker, degen ska inte klibba.

Lägg degen på ett mjölat bord & knåda en stund, dela den i två eller fler delar & kavla ut till

en tunn platta, ha på lite mjöl som du drar ut över plattan för att pastan inte ska fastna ihop. Skär i smala stänger och lägg i en bunke el tallrik i väntan på att de ska kokas.

Koka 2-3 min  i saltat vatten servera genast!

 

Smaklig måltid =)

 

 

 
 
Ingen bild

Humlan

27 augusti 2012 19:48

Det ser ser smarrigt ut!!! Grattis på er. Kram Farmor och Leffe

Hilma Susanne B

27 augusti 2012 20:42

=) Tack Kram kram

 
Ingen bild

Anna

14 februari 2016 19:12

Ser att det var länge sedan du skrev detta recept. Men jag vill ändå skriva och tacka!!! Det var verkligen ett enkelt recept och herre jösses så gott det blev!!!! Godaste pastan jag ätit sedan år 2000, då jag fick min diagnos!

Hilma Susanne B

15 februari 2016 09:59

Tack snälla :-), har inte gjort egen pasta på länge nu, men jag håller med ;-) enkelt & jättegott!

 
Ingen bild

Carina

24 maj 2017 22:44

Hej! Detta vill jag göra men tyvärr är det svårt att få tag i finax orange mjölmix. Går det bra med den röda istället?
Mvh Carina

Hilma Susanne B

25 maj 2017 00:16

Hej! Har inte testat röda finax då den innehåller mjölk. Däremot fungerar semper din mix eller mix well :-)
Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hilma Susanne B - 27 juni 2019 06:51

Vaknar upp med en Tonåring i huset, helt galet att vår lillastora frökenbus hunnit bli 13 år!?! Skall strax gå ned och sjunga för henne ;-)...trots att jag påbörjat min 6v semester! Hon ska till "tandläkaren" nu på morgonen av alla dgr.... Ska pa...

Av Hilma Susanne B - 28 december 2018 23:20

Inser att det var minst sagt ett tag sedan jag skrev något här. Massor har hänt sedan sist, månaderna har rullat på & blivit till år. Jag började jobba heltid i aug i år som profylaxtandsköterska, med egna patienter från 3.dje dagen :-D riktigt r...

Av Hilma Susanne B - 8 juli 2017 09:33

Nu så har jag fixat en ny header ;-). Försökte få till lite syskonbilder igår, lättare sagt än gjort ;-). Dagarna rullar på alldeles för fort & Kileon är snart 1 måndag gammal??!! Vill stoppa tiden NU! Förra veckan vid 3v vägde han prick 3300g kn...

Av Hilma Susanne B - 25 juni 2017 21:14

25/6-17 var datumet lillebror var beräknad efter rul & idag är han redan 12 dgr vår lilla Kileon ...

Presentation

Bönan

 

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag följer:

Gästbok

HTML kod


Ovido - Quiz & Flashcards