Hilma-Susanne

Direktlänk till inlägg 13 juni 2014

Ny vecka igen

Av Hilma Susanne B - 13 juni 2014 10:34

Den här gången v.22 & från & med nu går bebis att rädda!

Ledig dag idag, skönt! Igår kunde jag knappt röra mig hade fruktansvärt ont i skinkorna, oavsett vad jag gjorde så högg det i skinkan/skinkorna så benen vek sig av smärtan, strålade ända ut i tårna & upp i ländryggen, ont i skelettet till & med i rumpa/blygdbenet ...gjorde ont fast jag låg i sängen...kunde inte lyfta högra benet än mindre ta av/på skor...
Vet inte hur jag mår idag då jag ligger i sängen ännu, måste ju passa på då barnen leker bra :-)

Googlade på foglossning & hittade följande, precis som jag kände mig:

Ingen vanlig ryggvärk! Under graviditeten mjuknar kroppens leder upp vilket leder till att lederna särskilt i bäckenet, blir rörligare. Det är ett naturligt sätt för kroppen att förbereda sig för förlossningen. Den ökade rörligheten kallas för foglossning, bäckenuppluckring och symfyseolys. Foglossningssmärtan kan komma smygande eller plötslig i intensiv form och gemensamt för alla former begränsar i någon grad de mest basala rörelsemönstrenna som gång, uppresning, vändning efter stillasittande/liggande, trappgång och lyft. Den kan vara allt från lindrig till mycket smärtsam då en ond cirkel av immobilisering uppstår som i sin tur leder till sekundära besvär svåra att bryta på grund av en smärta ej lik något annat. Smärta i nedre delen av ryggen, längst ena eller båda skinkorna,blygbenet och/eller ljumskarna är vanliga symptom vid foglossning. Smärtan har en annan karaktär och är ej lik ?vanlig ryggvärk? som oftast avtar bara man rör på sig, töjer, masserar. Smärtan kan även stråla längst skinkan och en bit ned längst baksida eller insida av lår.

Foglossningssmärtan är lömsk då den vanligtvis ökar kvällstid och även dagen efter beroende på hur du rört dig. Besvären ökar då man t.ex bär, tar hastiga steg, går snabbt, böjer eller sträcker sig efter något. Vanliga symptom är även att smärtan avtar nästan helt i vila men uppstår i intensiv huggliknande form då man reser sig och tar de där första stegen och/eller vänder sig från sida till sida. Sedan klingar den av lite i rörelse men du märker att promenaden du annars kunnat gå har begränsats och du blir allt mer stilla.

Hej på ett tag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hilma Susanne B - 27 juni 2019 06:51

Vaknar upp med en Tonåring i huset, helt galet att vår lillastora frökenbus hunnit bli 13 år!?! Skall strax gå ned och sjunga för henne ;-)...trots att jag påbörjat min 6v semester! Hon ska till "tandläkaren" nu på morgonen av alla dgr.... Ska pa...

Av Hilma Susanne B - 28 december 2018 23:20

Inser att det var minst sagt ett tag sedan jag skrev något här. Massor har hänt sedan sist, månaderna har rullat på & blivit till år. Jag började jobba heltid i aug i år som profylaxtandsköterska, med egna patienter från 3.dje dagen :-D riktigt r...

Av Hilma Susanne B - 8 juli 2017 09:33

Nu så har jag fixat en ny header ;-). Försökte få till lite syskonbilder igår, lättare sagt än gjort ;-). Dagarna rullar på alldeles för fort & Kileon är snart 1 måndag gammal??!! Vill stoppa tiden NU! Förra veckan vid 3v vägde han prick 3300g kn...

Av Hilma Susanne B - 25 juni 2017 21:14

25/6-17 var datumet lillebror var beräknad efter rul & idag är han redan 12 dgr vår lilla Kileon ...

Presentation

Bönan

 

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag följer:

Gästbok

HTML kod


Skapa flashcards