Hilma-Susanne

Alla inlägg under augusti 2015

Av Hilma Susanne B - 8 augusti 2015 16:57

välkomade Zebran Tage idag till samlingen av tavlor ;-) går att få som namntavla, födelsetavla, doptavla eller enskild poster :-)

Personliga prints A4 130kr st. För fler exempel titta in på https://www.facebook.com/hilmasusannedesign

#prints #inredning #hilmasusannedesign #barnrum #barntavlor #personligatavlor #flicka #pojke #dop #doptavla #amiljetavla #poster #zebra #hem #hus #villa #present #bröllopstavla

Av Hilma Susanne B - 7 augusti 2015 23:22

fixade en beställning på abc & siffertavla ikväll, så roligt att fixa med & tiden bara rinner iväg!

#tavla #tavlor #beställning #personligatavlor #barntavlor #barnrum #pojke #flicka #siffror #abc #present #hilmasusannedesign #heminredning #inredning #hem #hus #doppresent #stjärnor #fordon #interiör

Av Hilma Susanne B - 4 augusti 2015 18:31

slängde ihop en muffinssmet & de två sista muffinsarna står just nu i ugnen...

Recept 8 st stora muffins med mycket chokladsmak:

2 ägg
2 dl strösocker
3 dl mjölmix
1 tsk xanthangummi
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
1 dl kakao
150g smält smör
2 dl valfri mjölk
150g Chokolade chunks (Odense)

Gör så här: vispa ägg & socker pösigt, blanda alla torra ingredienser ordentligt & rör ned i äggblandningen.
Häll i mjölk, smör & till sist Chokolade chunks, rör om väl.
Portionera ut i stora muffinsformar, grädda mitt i ugnen 175° i ca 16 min (provstickan ska vara torr när de är klara)...Låt svalna & ät ;-)....

Glöm inte länka till mig om du använder mitt recept :-)

Av Hilma Susanne B - 2 augusti 2015 10:24

som vanligt börjar jag på att baka på tok för sent :-@ men nu finns det iaf nybakade tekakor till frukost :-D

Gluten/laktosfria Tekakor- 15 st

100 gram laktosfritt smör
5 dl laktosfri mjölk
1 pkt jäst
3 msk sirap
1 tsk salt
2 tsk xanthangummi
Ca: 10 dl mjölmix

Blanda alla torra ingredienser väl. Smält smöret & ha i mjölken värm till 37°. Smular ned jästen i en bunke & blanda med degspadet, tillsätt mjölblandningen & arbeta till en smidig deg ca.5 min i assistent.

Låt jäsa 45 min. Stjälp upp på mjölat bakbord & dela degen i 15 jämna bitar. (Jag brukar väga degen & dela i lika delar). Kavla ut till runda/ovala bitar ca.0,5cm tjocka, nagga & låt jäsa 30 min på plåt under handduk.
Grädda mitt i ugnen 200° ca.8 min pensla med laktosfri mjölk medan de är varma. Låt svalna under en bakduk.

Av Hilma Susanne B - 1 augusti 2015 22:50

Nattuggla som man är kom jag på att jag skulle baka tekakor.....

Just nu jäser degen finfint i bunken, blir nog klar lagom till midnatt....hoppas på att vår minsta lilla nattuggla Gilbus ska ha somnat innan dess....än har han inte kastat in handduken utan sitter i vardagsrummet & pysslar & utövar lite yoga ;-)....inte ro/tillräckligt trött ännu för att bli vaggad på axeln.....

Om jag hinner & orkar kommer det ett inlägg igen innan jag lägger mig....med fler bilder samt receptet ;-).....



#tekakor #glutenfritt #laktosfritt #xanthangummi #älskarattbaka #pyssel #hilmasusannedesign

Av Hilma Susanne B - 1 augusti 2015 15:18

Våra goa vänner kommer förbi vid 16-tiden på en fika & prat/lekstund ;-) så jag slängde ihop en paj....

Var sugen på både det ena & andra & det blev en kompott på rabarber & lemoncurd toppad med hackad mörk blockchoklad & pajdeg....

Pajdeg:

1,5 dl strösocker
3,5 dl mjölmix
1 tsk xanthangummi
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 ägg
125 g smält smör

Blanda alla torra ingredienser innan du tillsätter ägget & det smälta smöret, blanda tills det blivit en jämn konsistens. Den ska vara lite kletig/lös för då blir pajen som knäckig....
Tryck ut 1/3 av degen i en pajform, en liten bit upp på kanterna. Resterande deg ska du smula över på toppen.

Fyllning:

Jag skivade 4 rabarberstänger på 30-40 cm st & kokade tills de blev mjuka med 2 dl socker. Vill man ha den mindre eller mer söt så minska/öka på sockret.
Red med lite maizena majsstärkelse till ö slag konsistens, gärna ganska tjock.
Sen fuskade jag & hade en färdig burk med lemoncurd utan mjölk, så jag rörde ner den då jag var färdig.
Bredde ut smeten över pajdegen & toppade med 150g hackad mörk choklad.
Avslutade med att smula över resterande pajdeg.

Grädda mitt i ugnen 200° 15-17 min, tills den har fått en gyllenbrun färg. Låt svalna, pudra florsocker över innan servering tillsammans med glass, grädde eller vaniljsås!

#glutenfri #mjölkfri #paj #rabarber #lemoncurd #mörkchoklad #fika #dessert

Presentation

Bönan

 

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag följer:

Gästbok

HTML kod


Skapa flashcards