Hilma-Susanne

Alla inlägg den 3 december 2015

Av Hilma Susanne B - 3 december 2015 21:09

Gjorde två formfranskor ikväll på mitt alldeles egna recept förstås ;) det doftar ljuvligt nu i hela huset! Och jag bara måste rosta ett par skivor & ta en kopp te om en stund ;)

Har delat receptet tidigare, men lägger upp det igen ;)

Som ni säkert redan vet så är de flesta glutenfria bröden i butik, dyra, frysta & framförallt mycket mindre i storleken än bröd med gluten i. Tråkigt för jag vill ju ha minst lika stora brödskivor som alla andra ;-).
Jag har länge saknat formfranska att rosta som är som pågens, så nu tog jag tag i saken & experimenterade fram följande formfranska!

Det är så roligt att baka dock tidskrävande & inte alltid det blir bra. Jag har aldrig någonsin misslyckats så mycket med bakning som när jag har bakat glutenfritt. Men sedan jag upptäckte xanthangummi så är det faktiskt pepparpeppar högst sällan det går på tok ;-).

Mitt eget recept på Glutenfri Formfranska
(Det kan inte bli bättre än så här ;-D)

600 G ljus mjölmix (mix well basmjöl)
2 tsk xanthangummi
6 g torr jäst (=25 g färsk jäst) knappt 2 tsk
1 tsk salt ( 1+ lite till)
4 dl 40° vatten
2 ägg
1/2 dl rapsolja

Blandas väl till en kladdig deg i assistent ca 5 min låt jäsa övertäckt ca 60min- eller till minst dubbel storlek.

Fördela degen jämt i en smord brödform låt jäsa 20min, pensla gärna ytan med uppvispat ägg & strö över vallmo eller vad ni önskar ha på eller sätt in den som den är, grädda mitt i ugnen 200° ca 25 min.
Låt svalna under bakduk, skiva i önskade skivor, rosta & njut!!
Brödet behöver inte frysas, det håller sig ändå, vet man dock med sig att det inte går åt frys in det i skivor.

Presentation

Bönan

 

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag följer:

Gästbok

HTML kod


Ovido - Quiz & Flashcards