Hilma-Susanne

Direktlänk till inlägg 6 januari 2016

Snabba Glutenfria Semlor!

Av Hilma Susanne B - 6 januari 2016 18:52

Blev så sugen på semlor & orkade inte vänta på att de skulle jäsa, ville heller inte baka mer än några stycken. Så jag testade att slänga ihop ett eget litet recept på lagom många & de blev perfekt ;-)!

4-6st

3dl ljust glfri mjöl (Mix well Basmjöl)
1/4 tsk xanthangummi *
0,5dl strösocker
1/2 tsk kardemumma
1,5 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 ägg
1,5 dl mjölk
50g smör

Blanda alla torra ingredienser väl tillsätt ägget, mjölken & smöret. Blanda väl låt stå några minuter så den tjocknar lite. Klicka ut smeten i 4-6 muffinsformar grädda mitt i ugnen 200° 8-10min de ska få lite färg & vara torra då man sticker med en provsticka.
Låt svalna skär av locket gröp ur ett hål i mitten fyll med chokladkräm, vaniljkräm, mandelmassa, eller vad du nu föredrar/tål, spritsa med grädde lägg på locket & pudra florsocker över. Redo att servera.
Jag fyllde mina med en ekologisk mjölkfri chokladkräm ;-)

*Många undrar kring xanthangummi så jag skriver kort här, det finns att köpa på bland annat Ica Maxi. Det är ett stabiliseringsmedel & ersätter glutenets funktioner enkelt förklarat. Jag personligen tycker att just xanthangummi är det bästa att baka med då brödet eller vad man nu bakar blir som om det vore gluten i, det blir saftigt, luftigt & smular inte mer än sådant man bakat på vetemjöl. Kort & gott man märker inte att det är glutenfritt ;-)!

Lycka till, länka till mig om ni använder mina recept, Tack!

#semlor #glutenfritt #glutenfria #glutenfriasemlor #snabbasemlor

 
 
Ingen bild

Karin

13 januari 2016 19:05

Tack för ett superbra och vrålgott recept.
Har aldrig ätit så saftiga och goda semlor förut!!

Hilma Susanne B

13 januari 2016 22:05

Åh vad roligt att höra :-) tack så mycket!

 
Ingen bild

Linda

1 mars 2017 21:51

Sambon var mycket nöjd, han har inte ätit semlor på fyra år. Jag var dock tvungen att köra dem i ugnen ca 16 min,

Hilma Susanne B

2 mars 2017 19:58

Vad roligt att höra :-) ja de skiljer sig på olika ugnar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hilma Susanne B - 27 juni 2019 06:51

Vaknar upp med en Tonåring i huset, helt galet att vår lillastora frökenbus hunnit bli 13 år!?! Skall strax gå ned och sjunga för henne ;-)...trots att jag påbörjat min 6v semester! Hon ska till "tandläkaren" nu på morgonen av alla dgr.... Ska pa...

Av Hilma Susanne B - 28 december 2018 23:20

Inser att det var minst sagt ett tag sedan jag skrev något här. Massor har hänt sedan sist, månaderna har rullat på & blivit till år. Jag började jobba heltid i aug i år som profylaxtandsköterska, med egna patienter från 3.dje dagen :-D riktigt r...

Av Hilma Susanne B - 8 juli 2017 09:33

Nu så har jag fixat en ny header ;-). Försökte få till lite syskonbilder igår, lättare sagt än gjort ;-). Dagarna rullar på alldeles för fort & Kileon är snart 1 måndag gammal??!! Vill stoppa tiden NU! Förra veckan vid 3v vägde han prick 3300g kn...

Av Hilma Susanne B - 25 juni 2017 21:14

25/6-17 var datumet lillebror var beräknad efter rul & idag är han redan 12 dgr vår lilla Kileon ...

Presentation

Bönan

 

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag följer:

Gästbok

HTML kod


Skapa flashcards