Hilma-Susanne

Alla inlägg under januari 2016

Av Hilma Susanne B - 15 januari 2016 09:36

Idag är det så kallt (-28°) att bilen först inte ville starta i morse, när vi väl fick i gång den tog vi oss knappt 2km innan en röd varningslampa tändes för att motorn var för varm....svängde av första bästa infart & tänkte ha bilen på tomgång & ringa darling eftersom vi nyss startade den med startkablar....men bilen lade av helt ist & gick såklart inte att starta....Gissa om det var kallt :-@....
Som tur var jobbade darling i närheten så vi fick hjälp snabbt, & inte var det någon bil som stannande heller för att höra om jag behövde hjälp, fast jag förstås hade varningsblinkers på då jag stod lite dumt till i en korsning på en mindre väg...

Astrid fick ha en ledig dag från skolan eftersom bilen strejkade på vägen dit...

Hoppas på mildare väder på måndag så bilen samarbetar till & från Solna...

Trevlig helg!

Av Hilma Susanne B - 14 januari 2016 19:26

Åhhh så spännande det känns att kunna börja läsa till tandsköterska :)!
Snart måndag ;) ska ha en kursare som medresenär, kul med sällskap förutom Gilbus förstås.
Hoppas vi är friska från förkylningarna då också, jag låter som om jag vore i målbrottet el nått & liten sötkorv är hostig/rosslig. Första dagen idag på några dagar som han är sig lik iaf så han är på bättringsvägen :).

Äntligen fredag imorn så skönt med helg då vi alla är lediga & samlade. Lördag morgon/fm ska fröken på gymnastik, på söndag ska vi på barnkalas :).
På måndag börjar Astrid & Vilgot på fritids, premiär för Vilgot. Det blir darling som lämnar & hämtar då jag pluggar & har seminarier till 17 vissa em.
Ska bli spännande att se hur schemat för tskutbl. ser ut...

Ska passa på att ta en kopp varm oboy....

Ni som är här & läser, vad vill ni att jag skriver?
Vilka är ni? Nyfiken vore roligt med lite kommentarer ;)


Hej på ett tag!

Av Hilma Susanne B - 13 januari 2016 17:45

Det dags för upprop :-) äntligen har jag plats på utbildningen!

Av Hilma Susanne B - 11 januari 2016 20:29

Alla utom darling (pepparpeppar) är förkylda här hemma, värst för Vilgot & Gilbus än så länge. Var till vc idag med Vilgot & han fick mollipect för sin kruppliknande hosta.

Gilbus ligger som ett plåster på mig & har gjort senaste veckan & lite till tror jag till & med....så fort jag ens försöker flytta på honom eller ändra läge så vaknar han & håller i mig....
Tids nog vill/kan han sova "själv" igen, men nog är det skönt att kunna sova utan att ha liten på mig hela tiden....

Av Hilma Susanne B - 9 januari 2016 10:53

Så gott med färskt bröd till frukost & perfekt då man inte har tid, ork eller lust att vänta på att degen ska jäsa ;-)
Härligt luftiga & saftiga frukostbröd!
Hos mig hittar du glutenfria recept utan att någon märker att du har bakat "special" ;-)!
Varför ska man kompromissa med smaker, konsistens & storlek "bara" för att man behöver äta "specialkost"?

9-12 st Snabba frukostbröd

7 dl glfritt ljust mjöl
1 tsk xanthangummi
1 msk bakpulver
1 tsk salt
2 msk socker
2 ägg
3 dl mjölk
1/2 dl smör

Sätt ugnen på 200° varmluft 225° vanlig ugn. Blanda alla torra ingredienser väl tillsätt ägg, mjölk & smör rör ihop till en smidig deg som fortfarande är kladdig.
Använd två matskedar till att klicka ut degen på en plåt|form med bakplåtspapper eller lite glfritt mjöl i botten. Grädda mitt i ugnen 8-10 min tills de har fått fin färg & är torra då man sticker med provsticka, låt svalna innan de serveras.

Av Hilma Susanne B - 8 januari 2016 13:35

Igår var det dags igen, vår zebrahona lade ägg igen & idag vaktar hanen som en galning. Låter inte ens honan komma i närheten :/ alla ggr hittills har han ätit upp all rom efter ungefär halva ruvningstiden. Så än så länge har vi inte fått någon tillökning i akvariet.

Zebror ska vara så bra föräldrar står det på nätet men varför äter då hanen upp allt varje gång? Iof är allt kvar än så länge pepparpeppar...men det var ju bara igår hon lade dem...

Honan är den mindre av dem & med röd teckning....

Av Hilma Susanne B - 6 januari 2016 23:18



   



Mitt ena favorit rum i huset är helt klart vårt nyrenoverade badrum nere! Så nöjd med allt jobb vi gjorde i somras! Tur vi har nära till Byggmax ;-) blev några turer dit kan jag säga. Reglar, gips, tätskikt, klinker, kakel, fogmassa etc är ifrån byggmax.

Vardagsrummet nere är också en av mina favoriter med vårt finfina högblanka vita golv, även de från byggmax. Golvet lade vi in i början av 2012 & det är fortfarande lika fint! 



https://www.byggmax.se/

Av Hilma Susanne B - 6 januari 2016 18:52

Blev så sugen på semlor & orkade inte vänta på att de skulle jäsa, ville heller inte baka mer än några stycken. Så jag testade att slänga ihop ett eget litet recept på lagom många & de blev perfekt ;-)!

4-6st

3dl ljust glfri mjöl (Mix well Basmjöl)
1/4 tsk xanthangummi *
0,5dl strösocker
1/2 tsk kardemumma
1,5 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 ägg
1,5 dl mjölk
50g smör

Blanda alla torra ingredienser väl tillsätt ägget, mjölken & smöret. Blanda väl låt stå några minuter så den tjocknar lite. Klicka ut smeten i 4-6 muffinsformar grädda mitt i ugnen 200° 8-10min de ska få lite färg & vara torra då man sticker med en provsticka.
Låt svalna skär av locket gröp ur ett hål i mitten fyll med chokladkräm, vaniljkräm, mandelmassa, eller vad du nu föredrar/tål, spritsa med grädde lägg på locket & pudra florsocker över. Redo att servera.
Jag fyllde mina med en ekologisk mjölkfri chokladkräm ;-)

*Många undrar kring xanthangummi så jag skriver kort här, det finns att köpa på bland annat Ica Maxi. Det är ett stabiliseringsmedel & ersätter glutenets funktioner enkelt förklarat. Jag personligen tycker att just xanthangummi är det bästa att baka med då brödet eller vad man nu bakar blir som om det vore gluten i, det blir saftigt, luftigt & smular inte mer än sådant man bakat på vetemjöl. Kort & gott man märker inte att det är glutenfritt ;-)!

Lycka till, länka till mig om ni använder mina recept, Tack!

#semlor #glutenfritt #glutenfria #glutenfriasemlor #snabbasemlor

Presentation

Bönan

 

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag följer:

Gästbok

HTML kod


Skapa flashcards