Hilma-Susanne

Alla inlägg under oktober 2015

Av Hilma Susanne B - 31 oktober 2015 10:45

Jodå jag var nöjd med tårtan innan jag kom på att jag skulle ha på kolasås uppepå & hade dit för mycket så då skulle jag spritsa nya rosor....gick förstås inte alls som jag ville så någon bild på "efter" blir det inte, men en före ;-) lade en ros i mitten oxå innan jag började med kolasåsen....

Utseendet är inte allt det smakar förhoppningvis mycket bättre ;-)

Av Hilma Susanne B - 31 oktober 2015 00:09

Tårtan är halvfärdig& bullkakan är klar!

Av Hilma Susanne B - 29 oktober 2015 22:58

Gjorde en till formfranska ikväll så nu finns det alldeles färskt bröd att rosta imorgon bitti :-)!
Ska göra en till under morgondagen tänkte jag som jag tar med mig ned till lillasysteryster, jag & liten far dit efter kalaset på lördag & kommer hem igen på tisdag kväll :-).....darling & våra stora <3 stannar hemma.
Jag ska även göra tårtan till kalaset imorgon & det blir en chokladtårta den här gången ;-)

Gjorde "ny" frisyr på fröken bus ikväll också, twists & flatrope twists ;-)

Av Hilma Susanne B - 26 oktober 2015 09:06

Idag är det ingen vanlig dag nej för det är Gilbus ett-årsdag Hurra hurra hurra!!
Ett år som har gått hur fort som helst ?!
Tänk att det var just du som väntade i min mage efter så många år!
Varje dag med dig är du som en solstråle <3 underbart glad! Vi älskar dig till månen & tillbaka flera gånger om <3
I em blir det förstås tårtpremiär ;-)

Av Hilma Susanne B - 24 oktober 2015 21:01

Har pysslat med att sy lite tröjor, en byxa & en mössa idag :-) Barnen är SÅ nöjda & jag med ;-)!
Mössan var tänkt till mig själv men passade darling perfekt så den fick bli till han ist :-).

Ska "bara" mudda litens byxor så är dem färdiga!

#hemsytt #mammafixar #sy #kläder #mönster #egetmönster #pyssel #roligt #barn #glädje

Av Hilma Susanne B - 15 oktober 2015 14:25

Jag får många frågor kring vart man kan hitta xanthangummi.
Jag köper min på Ica Maxi (Borlänge) men jag vet att det även säljs på nätet, googla på xanthangummi så hittar ni.

Den jag köper är förstås glutenfri (det finns sorter som innehåller gluten, så kolla upp innehållet)

Lycka till :-)!

Av Hilma Susanne B - 15 oktober 2015 12:24

Som ni säkert redan vet så är de flesta glutenfria bröden i butik, dyra, frysta & framförallt mycket mindre i storleken än bröd med gluten i. Tråkigt för jag vill ju ha minst lika stora brödskivor som alla andra ;-).
Jag har länge saknat formfranska att rosta som är som pågens, så nu tog jag tag i saken & experimenterade fram följande formfranska!

Det är så roligt att baka dock tidskrävande & inte alltid det blir bra. Jag har aldrig någonsin misslyckats så mycket med bakning som när jag har bakat glutenfritt. Men sedan jag upptäckte xanthangummi så är det faktiskt pepparpeppar högst sällan det går på tok ;-).

Mitt eget recept på Glutenfri Formfranska
(Tror inte det kan bli bättre än så här ;-D)

600 g ljus mjölmix (mix well basmjöl)
2 tsk xanthangummi
6 g torr jäst (=25 g färsk jäst)
1 tsk salt
4 dl 40° vatten
2 ägg
1/2 dl rapsolja


1 uppvispat ägg för pensling 


Blanda de torra ingredienserna väl, tillsätt resten arbeta till en kladdig deg i assistent ca 5 min låt jäsa övertäckt ca 60min

Fördela degen jämt i en smord brödform låt jäsa 20min, pensla ytan med uppvispat ägg & strö gärna över vallmo eller vad ni önskar ha på eller sätt in den som den är, grädda mitt i ugnen 200° ca 25 min.
Låt svalna under bakduk, skiva i önskade skivor, rosta & njut!!

Glöm inte att länka till mig när ni använder mina recept tack ;-)!

Av Hilma Susanne B - 13 oktober 2015 09:51

Slängde ihop ett snabbt Gott glutenfritt frukostbröd, klart inom 30 min!

5dl valfritt glutenfritt mjöl
3/4 tsk xanthangummi
1 msk bakpulver
1 msk brödkryddor
1/2 tsk salt
2,5dl vatten
1/2 dl neutral olja rördes ihop till en kladdig deg & breds ut i en limpform. Grädda mitt i ugnen 200° ca 20min


#frukostbröd #glutenfritt #glutenfree #glutenfri #snabbt #bröd #mjölkfritt #hoppasdetsmakar

Presentation

Bönan

 

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag följer:

Gästbok

HTML kod


Ovido - Quiz & Flashcards