Hilma-Susanne

Alla inlägg under december 2015

Av Hilma Susanne B - 31 december 2015 08:54

Bilder från igår :-) riktigt nöjd, kanske justerar den lite idag.....annars får det vara ;-)

Av Hilma Susanne B - 30 december 2015 00:09

Alltså jag är kär igen hahaha i min nya familjemedlem! Pfaff coverlock 3.0 :-D en dröm att använda när man väl listat ut hur man trär den förstås ;-)....

Premiär sytt två babyfiltar i trikå/minky, riktigt nöjd & supersnabbt gick det!
Min darling släppte iväg mig till Rosa Huset tidigare ikväll så jag kunde fylla på med lite tyger ;-)
Imorgon ska jag sy en klänning & en tröja är tanken, får se om det kanske blir något mer ;-)....

Världens bästa moster/lillasysteryster & mormor/mamma kom ikväll & ska fira nyår med oss :-). Moster avslöjade för barnen att de väntas en liten kusin i maj!

Av Hilma Susanne B - 26 december 2015 11:37

Hemgjorda praliner med kolafyllning - 15 st

Du behöver en form för praliner eller iskubsform.

Minst 150g valfri choklad (jag använde 72% mörk choklad)

Börja med fyllningen, i det här fallet en salt kolafyllning:

Kolasås:

50g glykos
100g socker
100g grädde
30g smör
Flingsalt

Gör så här: värm glykosen i en tjockbottnad kastrull rör då & då, tillsätt sockret lite i taget, rör om tills det blir gyllenbrunt. Tillsätt grädden lite i taget under omrörning (det ångar rejält så ha fläkten på max) när grädden är i ta av kastrullen från värmen & rör ned smöret & tillsätt salt efter smak. Låt svalna.

Pralinskal:

Smält 75g choklad (hälften) i micron på 30 sec intervaller, rör om mellan varje gång tills allt är smält. Häll i resterande choklad rör om kör ca 30 sec till i micron, nu borde allt vara smält & redo att användas. Känn med ett finger det ska vara lite ljummet.

Fyll formen med choklad vänta 1 min vänd upp & ned låt chokladen rinna ur i en bunke, skrapa rent ovansidan med en palett bakskrapa eller fast slickepott. Ställ i kylen 5-10 min tills skalet stelnat. Nu är de redo att fyllas!

När skalet är fyllt fyller du upp med chokladen du tidigare använt skrapa rent ytan så gott det går med paletten, ställ in i kylen 30 min. Nu är pralinerna redo att tryckas ur sin form :) De är farligt goda & försvinner i ett nafs, så man behöver göra flera omgångar ;)

Av Hilma Susanne B - 26 december 2015 11:21

Jag måste ha varit extra snäll i år ;) fick symaskinen jag drömt om i julklapp av darling + 10 trådrullar svart/vitt :) :D

Av mig fick han en TENS-apparat :)

Barnen är nöjda med sina klappar också ;)

I em ska vi hem till svärmor & Leffe på lutfisk ;) & så ska vi till morbror & lillkusinen med julklapp....

Av Hilma Susanne B - 23 december 2015 09:24

Vi har inte haft tid/möjlighet att ta egna julkort i år så det fick bli elektroniskt.
Jag har dock gjort snögubbarna :)

God Jul på er!
&
ett Gott Nytt
ÅR!!

Av Hilma Susanne B - 17 december 2015 17:10

Glutenfri marknadsnougat!

5 3/4 dl socker
125g smör
1 3/4 dl vatten
6,5 dl gl.fri mjöl
4 dl florsocker
1 tsk xanthangummi
1 dl kakao

Steg 1: mät upp socker, smör & vatten i en kastrull, koka i två minuter.

Steg 2: blanda alla torra ingredienser väl & häll i smörblandningen blanda/vispa till en jämn smet. Det tjocknar ganska snabbt så man behöver vara lite snabb.

Steg 3: häll upp på en bakplåtspappersklädd bricka & ställ in i kylen. Dela i små kuber då det har svalnat, förvara i en burk med tätslutande lock i kylen.

Av Hilma Susanne B - 16 december 2015 20:18

Med tygbrist & sylust tar man vad man haver ;) gjorde en kofta idag av en fleecefilt :) snabbt enkelt & finfint.... Vill göra en i enfärgat tunnare tyg, ej fleece....så jag får leta lite på nätet & se vad jag kan hitta ;)

Av Hilma Susanne B - 15 december 2015 20:47

;) måste ju förstås visa hur den blev på lilla Gilbus också ;)

Presentation

Bönan

 

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag följer:

Gästbok

HTML kod


Skapa flashcards