Hilma-Susanne

Alla inlägg under september 2015

Av Hilma Susanne B - 29 september 2015 17:10

  



Snabb bullkaka med vaniljkräm. Perfekt då man är sugen på något gott !

Ca 10 bitar
Nästan som kanelbullar med vaniljkräm har man en stor form gör dubbel smet!

1 ägg
1 dl strösocker
1 ½ tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
75 g smör, smält
2 ½ dl valfri mjölmix (jag använder Finax orangea pkt)
3/4 tsk xanthangummi

Garnering
kanel
Vaniljkräm
pärlsocker 

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 175 grader. Klä en rund form, 20-22 cm i diameter med bakplåtspapper.
2. Gör en sats vaniljkräm, 2,5 dl valfri mjölk 2 msk marsanpulver, 2 msk socker (kokmarsan är mjölkfri!) Låt svalna under lock....
3. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop allt till en slät smet, den blir ganska tjock!
4. Bred ut smeten i formen. Pudra kanel klicka ut vaniljkräm och strö till sist pärlsocker över kakan.
5. Grädda kakan mitt i ugnen i 25-30 min. Känn med en provsticka att kakan är klar. Låt den svalna i formen. Lyft sedan upp kakan med papperet & skär upp i lagom bitar eller servera den hel.....

Hela huset doftar som om vi har bakat kanelbullar  ljuvligt! Kakan är jättegod, maken i huset äter nästan aldrig fika men nu har han än så länge ätit två stora bitar! Efter maten :-D det är bra betyg vill jag lova!!

Länka gärna till mig då ni använder receptet så blir jag glad!

Före ugnen....

Efter....

Av Hilma Susanne B - 20 september 2015 13:07

Tog mod till mig & sydde min första mössa på fri hand till liten :-D så roligt, snabbt & ganska enkelt till & med. Självklart måste jag öva så det blir snyggare söm upptill men jag är nöjd ändå! Gilbus ser nöjd ut han med ;-)

Av Hilma Susanne B - 14 september 2015 22:36


Härligt luftiga & goda glutenfria bullar, inte de snyggaste som sett dagens ljus, bullformarna var slut i skafferiet...

Kanelbullar

1 pkt blå jäst
2 tsk xhantangummi
2,5 dl socker

2,5 tsk malen kardemumma
2 tsk salt
Ca 1300g "Mix well" Basmjöl
2 ägg
200g smält smör
6 dl mjölk

Kanelfyllning:

300g smält smör
20g kanel (1 liten påse)
3 msk vaniljsocker
3 dl socker

Blanda alla torra ingredienser väl värm sedan mjölken & smöret fingervarmt. Blanda sedan i torrblandningen & tillsätt äggen, arbeta degen i maskin i 10 min. Degen ser kladdig ut men klibbar inte.

Låt jäsa under bakduk i 30 min, kavla ut degen på ett bakplåtspapper lägg på valfri fyllning (jag brukar ha kanelblandning) rulla ihop på längden & skär i lagom tjocka bitar.
Koka upp en kastrull med vatten sätt in i kall ugn tillsammans med bullarna, låt jäsa 60 min.
Ta ut plåtarna sätt ugnen på 225° pensla bullarna med ägg & strö på pärlsocker, grädda 7-10 min tills de har fått fin färg.

Presentation

Bönan

 

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag följer:

Gästbok

HTML kod


Skapa flashcards