Hilma-Susanne

Alla inlägg under januari 2016

Av Hilma Susanne B - 29 januari 2016 22:33

Fy vad det blåser ute! Trodde ett tag att taket eller fasaden skulle följa med, vinden tar verkligen tag i hela huset :-& riktigt otäck känsla...vissa stunder vibrerar sängen till & med av att vinden tar tag i huset....
SMHI har visst utfärdat klass 1-varning i hela Dalarnas län, för mycket hårda vindbyar uppemot 21m/s :-@

Igår tog liten sötkorv sina två första steg utan stöd :-D idag har han i omgångar gått som mest fyra steg :-)!!

Före dagens klippning....

Efter :-D

Sover som en skruv <3

Av Hilma Susanne B - 29 januari 2016 06:42

Gluten- & laktosfri semmeltårta

Blev sugen på semlor igen igår & testade således att göra en semmeltårta ;-)

1/2 pkt torrjäst
4-5 dl glfritt ljust mjöl
1/2 tsk xanthangummi
1 tsk malen kardemumma
1 krm salt
1/2 dl socker
1,5 dl laktosfrimjölk 40°
50 g smält laktosfritt smör
1 ägg
1 ägg till pensling
5 dl laktosfri grädde till att spritsa med
Florsocker till locket

Blanda alla torra ingredienser väl börja med 4 dl glfritt mjöl tillsätt mer om den blir kladdig, tillsätt sedan smör, mjölk & ägget, arbeta för hand eller i maskin 5-10min. Degen ska vara lös men inte fastna på fingrarna.
Låt jäsa övertäckt 60-90min. Arbeta degen till en kupolformad bulle ca 20cm i diameter. Låt jäsa 30min, pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 200° 20-25min, provstickan ska vara torr då är den klar. Låt svalna under bakduk. Skär av locket, gröp ur botten fyll med valfri fyllning. Jag fyllde med vaniljkräm då jag inte tål mandel. Spritsa grädden, lägg på locket & pudra över florsocker. Låt stå i kylen minst 1h innan den ska serveras annars blir grädden för lös....

#glutenfri #glutenfritt #glutenfree #semmeltårta #laktosfri #fika #vanilkräm #hembakat #älskarattbaka

Av Hilma Susanne B - 28 januari 2016 16:04

Så då har även jag gått ur Lärarförbundet & blivit studerandemedlem i både Vision & Unionen eftersom jag inte vet om jag kommer arbeta i landstinget eller privat.
A-kassan är jag kvar i tillsvidare tills jag vet....
Känns både lite läskigt & skönt att ha bytt....

Av Hilma Susanne B - 27 januari 2016 15:05

Var sugen på kassler idag & gratäng så jag knåpade ihop följande



Krämig kasslergratäng (6 portioner)

4 dl långkornigt kokt ris
500g tärnad kassler
1 burk majs
1/2-1 purjolök
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk tomatpuré
1,5-2dl chilisås
1 dl majonnäs
3 dl valfri grädde
2 dl valfri mjölk
3 pressade vitlöksklyftor
1-2 tärnade tomater
Lite salt & svartpeppar
Riven ost

Koka riset, tärna kasslern purjon & tomaterna blanda i majsen. Blanda såsen. Lägg riset i en ugnsfast form, strö över kasslerblandningen, häll på såsen & avsluta med riven ost. Gratinera 15-20 min i 200°

Så gott! Så detta kommer det bli fler ggr framöver ;-) det går snabbt att tillaga & behöver bara en kort stund i ugnen, perfekt då man är hungrig ;-)



Av Hilma Susanne B - 25 januari 2016 16:48

Hunnit med uppgifterna inför morgondagens seminarium....sytt ett par byxor till liten att ha längre fram & en klänning till fröken A....klippt på fri hand....

Gissa om hon blev nöjd ;-D & jag med....!

Lite hushållssysslor som tvätt, disk, städning & andra måsten....bus med liten sötkorv förstås också :-D

Av Hilma Susanne B - 24 januari 2016 16:49

Idag pysslar jag med att skriva lite på den ena examinationsuppgiften i Tsk-utbl. riktigt roligt känns det :-D. Den ska inte lämnas in förrän den 21/2 så jag har än så länge gooood tid på mig, swish kommer det säga antar jag så är det dagen före & massor kvar......

Behöver förbereda mig mer inför tisdagens seminarium också, men just nu är liten vaken & pysslar runt här i vardagsrummet...vilket betyder en paus i studierna ;-)...

Milt väder idag 0,5° så våra två större <3 <3 var ute en bra stund & åkte pulka tidigare idag....nu bygger de lego i lekrummet & pepparpeppar är dem sams ;-D

Liten sötkorv har börjat använda nappen då & då igen, det har han inte gjort sedan han var spädis....

Hej så länge!

Av Hilma Susanne B - 22 januari 2016 00:38

Vaken fortfarande :-) liten knoppade in nyss, nattuggla han med...

Har gjort både det ena & det andra idag....shoppat lite, studerat, sytt m.m


Först gjorde jag ett par byxor till fröken A & sedan ett par till liten sötkorv ;-) snabbt som tusan & precis som jag tänkte mig :-D

Säljer av min studentlitteratur från högskolan så det blir mer plats i bokhyllorna....känner du någon som behöver litteratur för förskollärarutbl eller lärarutbl tipsa gärna om mig ;-)

Imorgon em har jag seminarium, spännande! Alltid lite extra rörigt & pirrigt första omgången i en kurs, innan man känt av stämningen etc...
Tänkte jag skulle sy lite mer imorgon också ;-), en onepiece, några byxor etc..får se vad tiden räcker till ;-)...


Dags att försöka sova lite innan klockan ringer & jag ska köra A & V till skolan....

Natti natt!

Av Hilma Susanne B - 18 januari 2016 22:27

Så rolig dag med en del information & annat spännande. Låååång resa med mycket trafik förstås.

Liten har varit lika mysig som han brukar, tror man kan ha med sig honom vart som helst. Han märks knappt att han är med...

Har skrivit ut nästan allt till första delen i kursen Arbetsmiljö & organisation, det mesta är paragrafer :&

Dagens lunch blev fläskfilé & pommes *mums*

Presentation

Bönan

 

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag följer:

Gästbok

HTML kod


Skapa flashcards